clip info

aktuális szám

2018.06.06.
- Júniusi PATCH
- Új NAV elvárás
- Információs tábla I.

Korábbi számok
9+1
iparági tény
Hogyan teszi termelővállalatát sikeresebbé és jövedelmezőbbé a CLIP-ERP rendszere? Igényelje belső iparági felmérésünket és ismerje meg a tényeket most!
Mely iparágban érintett?

hírek

Bisnode AAA

A Clip-ERP HUNGARY Kft. a Bisnode A tanúsítványát kapta meg, mellyel Magyarországon csupán a cégek 7,44 %-a rendelkezik.

Készletkezelés ...

Kis hazánkban számos – a profilunkba eső – KKV működik. Ezek a többnyire családi vállalkozásból serdülő korba cseperedett cégek melyek, lassan de biztosan szembesülnek a hatékonyság egyik mellőzött tényezőjével, a készletkezeléssel.

Jövedelmezősé ...

A hazai cégek még nincsenek teljesen tisztában az informatikai eszközök által nyújtott lehetőségekkel. A piacon ma számos megoldást kínálnak, és mint bármely más piaci termék esetén az informatikai eszközök is széles tudás- és árskálán mozognak.

Vállalati erőforrás tervezés (ERP rendszer)

Mi az az ERP vagy ERP rendszer? Egy ország titkosszolgálata, egy kémiai képlet esetleg egy új technológia? Hogy pontosabb megközelítéssel tudjuk élni a megközelítéskor a hazai gondolkodást vesszük alapul. Idehaza meglehetősen kedveljük a külföldi szakkifejezéseket (pl: logisztika, menedzser, marketing, workflow, stb.), valamint sokan hallottak már rövidítésekről, mint az ERP, ABS, ASR, NET, Stb. E szavak és rövidítések pontos tartalmával, jelentésével azonban kevesen vannak tisztában.

De akkor mi is az ERP rendszer fogalma? Itt konkrétan az ERP-re azaz Enterprise Ressource Planning-re (magyarul: Vállalati Erőforrás Tervezés) fókuszálunk. ERP rendszer alatt ma hazánkban a táblázatkezelő szoftverektől a multi által alkalmazott komplex rendszerekig mindent értünk, tehát ilyen értelemben egy igen nagy informatikai területet ölel fel. (Nyilván amikor arról olvasunk, hogy ez egy szűk területet jelöl az informatikában, akkor ott a teljes informatikán belül elfoglalt helyére gondol a szerző.) Az ERP rendszeren belül számos célszoftver található. Ezek közül a legismertebben a CRM (Customer Relationship Management), különböző folyamatkövető rendszerek (pl.: logisztika, szállítmányozás, gyártási, kereskedelmi), tervező rendszerek, dokumentumkezelő rendszerek, stb.

Első látásra nehéznek, bonyolultnak tűnhet egy számunkra megfelelő ERP rendszer kiválasztása, ám ha jobban megnézzük számos szűkítéssel, sokat könnyíthetünk a feladaton: szűkítsünk először is cégünk tevékenysége vagy a tevékenységen belül megoldandó feladat alapján. Ezzel már jóval kisebb lesz a kör (cégvezetők, tulajdonosok figyelmébe ajánlom a gyártóeszköz kiválasztása során alkalmazott, bevált módszereket).

A kiválasztandó ERP rendszer esetében mik lehetnek a szempontok:

  • legyen alkalmas a cég tevékenységeinek lefedésére (vagy a megoldandó feladatra)
  • tekintsük át pontosan mik a problémás területek, milyen megoldásokat alkalmaztak sikeresen mások (hazánk elég kicsi ahhoz, hogy ismerjünk legalább egy partnercéget aki találkozhatott/alkalmazhat már valamilyen megoldást
  • ne hagyjuk magunkat megtéveszteni csili-vili prezentációkkal, próbáljunk meg meggyőződni a funkcionalitásról
  • tevékenységünkhöz alapvető funkciók esetén ne tévesszenek meg a „megtudjuk csinálni”, „egyedi fejlesztéssel megoldható”, „már dolgoznak rajta a fejlesztők”, „nemsokára ilyenünk is lesz”, a piacon általában megtalálható a már kész, tesztelt, mások által sikeresen alkalmazott megoldás
  • a rendszer kiválasztásakor ügyeljünk arra, hogy a hazai termelés célpontja elsősorban az export, így ha tetszik, ha nem, nem hivatkozhatunk a hazai körülményekre, szokásokra, a megfelelő megoldás az lehet, amelyik már bizonyított a határainkon kívül

Az ERP (ha a megfelelőt választjuk ki, megfelelően alkalmazzuk) pont úgy viselkedik, mint egy gyártóeszköz. Mi a gyártóeszközzel szemben támasztott elvárás? Teljesítse azokat az elvárásokat, melyek a termék(ek) előállításához szükségesek, legyen megbízható, a megterülés legyen a lehető legrövidebb és nem utolsó sorban legyen meg a szerviz-háttér/támogatás (ami nem mérhető egyértelműen: az ügyfél-megtartás). A mérhető elvárások mindkét eszköz esetében azonos módon specifikus paraméterekkel mérhetők, tehát az ERP esetében is.

Milyen specifikus paraméterekkel mérhetjük az ERP megtérülését?

  • Humán erőforrás (megfelelő ember alkalmazzuk-e az adott feladatra, kell-e plusz emberi erőforrás)
  • Improduktív (nem termelő) idő csökkentése az adatok gyorsabb elérésével, pontosságával
  • Hatékonyság a termelésben (az emberi és gépe idők visszacsatolása a technológiához, költségcsökkentés, minőségjavítás)
  • Raktárkezelés, logisztika (pl.: alapanyag maradékok felhasználása, szerszám fogyás követése, termelés-centrikus beszerzés)
  • Minőségügy (hibák/problémák kezelése prioritások segítségével, statisztikai eszközökkel)
  • Ügyfél elégedettség

Egy ERP készülhet sorozatgyártásra vagy egyedi gyártásra vagy mindkettőre.

A sorozatgyártáshoz egy rendszernek számos automatizálással kell rendelkeznie, melyek jelentősen megkönnyítik a használatot a termékek ismétlődése során.

Az egyedi gyártás a gyártók „rémálma”: mindig (vagy gyakran) új rajzok, pontosan meg nem adható átfutási idők, a gyártás során/ideje alatt változó feladatok. Az ERP-nek ilyen esetben lehetőséget kell biztosítania a módosításra a pontos utókalkuláció, illetve céljaink elérése érdekében. Ez a gyártás típus számottevő humán erőforrás többletet igényel, elsősorban a technológia területén, de más területektől is komoly rugalmasságot vár el.

 

Példa a termelés-centrikus ERP rendszerre:

Termeléscentrikus ERP ábra